Geld verdienen met YouTube. Voor veel mensen is het een droom, iets waarvan we allemaal weten dat het mogelijk is maar niet zo goed weten hoe we het moeten aanpakken. Gelukkig ga ik je daar vandaag bij helpen!
De afgelopen dagen ben ik hard bezig geweest met onderzoek doen naar hoe je geld kunt verdienen met YouTube. Hoe creëer je content die mensen echt willen kijken? Hoe zorg je ervoor dat je mensen je abonneren op je kanaal? En welke manieren zijn er om uiteindelijk een stroom inkomsten uit een YouTube kanaal te halen (ook als je geen miljoen abonnees hebt)?.
Hieronder lees je alles wat ik de afgelopen dagen geleerd heb en wat ik ook in ga zetten voor het YouTube kanaal van HetGeldCollege.nl. Hopelijk helpt deze informatie jou ook weer een stap verder op weg.
Lees ook: De 5 Gouden Regels Om Een Passief Inkomen Te Genereren
Hoe Wordt Je Gevonden Op YouTube?
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je al een YouTube kanaal hebt aangemaakt. Het eerste waar je dan tegenaan zal lopen is welke video’s je eigenlijk wil gaan maken.
Voordat je dit echter kunt doen moet je weten hoe het algoritme van YouTube werkt en hoe je gevonden gaat worden in de grote hoeveelheid video’s die er dagelijks op het platform verschijnen. Laten we daar daarom eerst naar kijken.
Er zijn eigenlijk maar twee manieren om gevonden te worden op YouTube:
- Via de zoekfunctie
- Via de ”gesuggereerde video’s”
Ik kan je hier gelijk wat nuttige informatie over vertellen. Het is namelijk zo dat 20% van de video’s die op YouTube worden bekeken gevonden worden via de zoekfunctie. Dat betekent dat iemand een specifieke zoekopdracht invult. Bijvoorbeeld: ”hoe plak je een fietsband?”.
De grote meerderheid van de video’s die op YouTube worden bekeken komen echter van het feit dat YouTube mensen een video aanraadt en dat deze vervolgens bekeken wordt. 80% van de views op YouTube worden op deze manier gerealiseerd.
Ga maar eens bij jezelf na: hoe vaak gebruik je YouTube echt als zoekmachine? En hoe vaak gebruik je YouTube om doorheen te scrollen en te kijken wat voor leuke video’s er allemaal zijn? Precies, de kans is groot dat die tweede categorie veel vaker voorkomt.
Dit is echt een belangrijk punt om te onthouden. De reden hiervoor is dat video’s die gericht zijn op een zoekopdracht het vaak helemaal niet zo goed doen. In plaats daarvan is het verstandiger om een ander soort video te maken. Laten we daar even wat dieper op induiken.
Welke Video’s Doen Het Goed Op YouTube?
Om ervoor te zorgen dat mensen je video’s daadwerkelijk bekijken én om ervoor te zorgen dat YouTube je video’s ook echt gaat aanraden moet je weten welke soorten video’s goed bekeken worden. In grote hoofdlijnen zijn er vier soorten video’s die je kunt maken.
- Transactioneel: video’s die een probleem oplossen zonder dat mensen echt een connectie met je voelen. Voorbeeld: “Hoe maak je een budget?”
- Informatief: Video’s die al iets leuker zijn om te bekijken maar nog steeds heel erg informatief en daardoor ook een beetje saai zijn. Voorbeeld: “5 Manieren Om Te Budgetteren”
- Interesse: Een combinatie van leuk en educatief. Mensen leren wat in de video maar de titel, thumbnail en video zelf zijn interessant genoeg om op te klikken. Voorbeeld: “Hoe Ik €10.000 Spaarde In 3 Maanden”
- Entertainment: Dit is de categorie waar bijvoorbeeld vlogs en beroemdheden in vallen. Dit is een categorie die niet echt is aan te raden. Verdienen mensen geld met YouTube op deze manier? Jazeker. Is de kans echt héél erg klein dat jou dat ook gaat lukken? Zeker. Er zijn zoveel mensen die dit doen dat dit niet is waar de kansen liggen op YouTube.
De video’s die het op YouTube het beste doen zijn vaak de video’s die in de categorie “Interesse” vallen. Als een video in YouTube gesuggereerd wordt dan klik je hoogstwaarschijnlijk liever op de video “Hoe Ik €10.000 Spaarde In 3 Maanden” dan de video “Hoe Maak Je Een Budget?”.
Als je een eigen YouTube kanaal begint is het dus de kunst om de balans te vinden. De balans tussen nuttige informatie die je wilt vertellen in je video’s en aan de andere kant interesse wekken van mensen zodat ze ook daadwerkelijk op je video’s klikken en blijven kijken.
Hoe Maak Je YouTube Video’s Interessant?
Laten we er vanuit gaan dat het je gelukt is iemands interesse te wekken en dat ze op je video hebben geklikt. Dan wil je natuurlijk ook dat ze de video leuk vinden en blijven kijken. Het zou zelfs nog fijner zijn als ze meerdere video’s bekijken. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Hieronder een paar tips die ik heb weten te verzamelen van populaire YouTubers. Als je deze tips gebruikt dan zal de kwaliteit van je video met sprongen vooruit gaan:
- Praat op een enthousiaste manier, niet monotoon. Als je monotoon gaat praten dan wordt de video binnen no-time heel erg saai. Als iemand saai praat dan blijf je ook niet hangen om de video verder te kijken.
- Op een schaal van 1-10 probeer je rond de 8-9 te zitten qua enthousiasme. Enthousiasme is namelijk aanstekelijk en als jij ergens enthousiast over bent is de kans groot dat de kijker dat ook wordt. Daarnaast kan je voor je gevoel héél erg overdreven enthousiast zijn terwijl dat op video juist heel erg meevalt. Je kan beter iets te enthousiast zijn dan iets te saai.
- Vertel een verhaal om je video interessanter te maken. Dit kan een persoonlijk verhaal zijn, of het verhaal van iemand anders. Zolang het maar te maken heeft met de video die je wil maken. Verhalen vinden mensen namelijk ontzettend interessant. Daarnaast helpen ze bij het opbouwen van een goede band met je abonnees. Verder worden je video’s er langer door waardoor mensen langer blijven kijken.
9 Video Ideeën Die Echt Werken
Nu je een beetje weet hoe je YouTube video’s moet maken wordt het tijd om te kijken welk soort video’s je kan maken. Er zijn er namelijk negen die op YouTube goed lijken te werken.
- Tutorials. Deze video’s vallen meer in de ”informatieve” categorie die we eerder besproken hebben. Toch kunnen ze soms wel goed werken. Daarvoor is het wel belangrijk dat je de video’s niet té specifiek maakt. Zo wil je geen video maken met de titel “Autobanden wisselen op een Fiat Punto uit 2003”. Dat is simpelweg te specifiek. Wel kun je een video maken genaamd: “Dé Manier Om Je Autoband Te Wisselen In 5 Minuten”.
- Veelgestelde vragen beantwoorden. Als je video’s reacties beginnen te ontvangen is het ook een goed idee om veelgestelde vragen op een interessante manier te beantwoorden in je video’s. Omdat mensen de vragen stellen in de reacties weet je dat de kans groot is dat de video ook daadwerkelijk goed bekeken gaat worden.
- Lijsten. Voorbeelden zijn “10 Manieren Om….”, “5 Plekken Waar Je Naartoe Moet Als Je….”. Deze doen het vaak ontzettend goed op YouTube.
- Uitdagingen. Daag je huidige abonnees en kijkers uit om iets te bereiken. Bijvoorbeeld “Als deze video 1000 likes krijgt dan maak ik binnen een week een video met mijn ultieme tips om….”
- Live Q&A. Dit is eigenlijk hetzelfde als de ”veelgestelde vragen” categorie maar dan doe je het live via YouTube. Dit werkt vaak ontzettend goed om een connectie op te bouwen met je abonnees. Wel is het zo dat je al aardig wat abonnees moet hebben om genoeg vragen te hebben. Verder wil je de eerste 3-4 minuten ook zelf al genoeg te vertellen hebben. Het laatste wat je wil is dat er 5 minuten lang niemand een vraag stelt en het daardoor stil valt.
- Interviews. Kunnen geweldig zijn maar ook falen. Soms is een interview gewoon niet goed en wil je hem niet gebruiken. Dat kan gebeuren. Mocht een interview echter wel goed zijn dan kan het hele leuke content zijn voor je kijkers.
- Nieuws. Met “nieuws” wordt vooral nieuws in jouw industrie bedoeld. Stel je bijvoorbeeld voor dat je in de online marketing werkt en Google een grote update uitvoert waardoor de zoekresultaten veranderen. Dat is zeker iets wat je met je doelgroep wilt bespreken. Wel is het belangrijk om erachter te komen wat deze update zo interessant maakt en waarom jouw kijkers dit echt moeten weten.
- Case studies. Deze vinden mensen vaak ook heel erg interessant. Voorbeeld: “Ik dronk 90 dagen alleen maar water en dit is wat er met mijn huid gebeurde”. Dit helpt met het bouwen van autoriteit in jouw industrie.
- Reactie video. Reageer op evenementen/nieuws in jouw industrie waar je het niet mee eens bent. Probeer niet defensief over te komen maar op een logische manier uit te leggen wat jij er van vindt.
Hoe Bereid Je Video’s Voor?
Nu je weet wat voor een soort video’s je wil maken en hoe je ze interessant maakt wordt het tijd om je te gaan voorbereiden op je eerste video. Er zijn daarbij een paar dingen waar je rekening mee kunt houden die het proces een stuk makkelijker maken.
- Schrijf geen script maar wel een aantal kernpunten op. Als je een script schrijft dan klinkt het ook alsof je het van een script afleest. Dat komt niet natuurlijk over en maakt de video saai. Het is beter om een aantal kernpunten op te schrijven waar je af en toe naar kunt kijken zodat je video niet afdwaalt. Vertel verder gewoon vanuit je eigen ervaring en kennis over dat onderwerp, dat komt natuurlijker over.
- Gebruik een 2e camerahoek of verander de mate waarop een video is ingezoomd als je aan het editen bent. Dit zorgt ervoor dat je foutjes makkelijk uit je video’s kan halen en houdt de video ook nog eens interessant.
- Bereid een aandachtstrekker voor. De eerste 5-10 seconden van een video moet je mensen direct geïnteresseerd maken. Herhaal niet de titel maar verzin iets waardoor mensen ook de rest van je video willen bekijken.
Hoe Promoot Je YouTube Video’s
Als je voor het eerst een YouTube kanaal begint dan heb je ook 0 abonnees. Het is aan te raden om direct nadat je wat video’s op je kanaal hebt staan (ongeveer een stuk of 5-6) deze video’s te gaan promoten.
Het is nu namelijk jouw doel om zo snel mogelijk 100 abonnees te krijgen. Die eerste 100 abonnees zijn namelijk de mensen die in de toekomst als eerste jouw video’s te zien krijgen. Pas als zij de video leuk lijken te vinden zal YouTube de video ook als suggestie aanbieden bij mensen die jou niet kennen. Zo groeit je kanaal uiteindelijk automatisch.
Om je kanaal te promoten zul je op zoek moeten naar mensen in jouw doelgroep. Zij moeten namelijk van jouw bestaan af gaan weten. Plekken waar je jouw video’s kunt promoten zijn:
- Quora
- Facebook groepen
Wees hier wel tactisch in, je wilt niet dat mensen je irritant beginnen te vinden. Wat je het beste kunt doen is mensen naar je video verwijzen als ze een vraag hebben over een bepaald onderwerp.
Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand op Quora vraagt hoe je snel geld kunt verdienen. Als jij een video hebt getiteld ”De 5 Manieren Waarmee Ik Binnen 4 Maanden €15.000 Verdiende” dan is dat een ideale mogelijkheid om je video te promoten. Schrijf een kort, behulpzaam antwoord aan de vraagsteller en link vervolgens naar je video. Op deze manier bouw je vanzelf een club met abonees op.
Als je eenmaal voorbij de 100 abonees bent dan zal YouTube jou video’s steeds meer gaan aanraden wat betekent dat je abonees ”automatisch” zullen groeien. Het zijn vooral de eerste 100 die je zelf moet zullen zoeken.
5 Manieren Om Geld Te Verdienen Met YouTube
Nu je weet hoe je goede content maakt wordt het tijd om te kijken hoe je daadwerkelijk geld kunt verdienen met YouTube. Daar zijn namelijk 5 hele effectieve manier voor.
Advertenties
De eerste, en ook meteen de meest voor de hand liggende, manier om geld te verdienen met YouTube is via advertenties. Advertenties spelen vaak voor of na een YouTube video.
Wel is het goed om te weten dat niet iedereen advertenties op zijn video’s mag laten zien. YouTube wil dat je minimaal 1.000 abonnees hebt én minimaal 4.000 uur aan bekeken video in de afgelopen 12 maanden voordat je advertenties mag laten zien.
Op deze manier zorgen ze ervoor dat advertenties alleen afspelen op kanalen waar mensen echt interesse in hebben getoond. Kwaliteit is voor YouTube namelijk een belangrijk punt.
Als je deze magische grens hebt bereikt dan wordt het tijd om advertenties aan te zetten via Google Adsense. Wel is het zo dat advertenties vaak de laagste inkomsten opleveren.
Per 1.000 views verdient een YouTuber gemiddeld tussen de €2-€5. Dus als jij een video hebt die in één week 10.000 keer bekeken wordt dan levert je dat €20-€50 op.
Wel is het zo dat de inkomsten per 1.000 views heel erg kunnen verschillen per industrie. Adverteerders betalen namelijk meer geld voor iemand die praat over financiële producten dan iemand die praat over breien.
Affiliates
Een andere vorm van inkomsten zijn affiliates. Affiliates zijn bedrijven die jou geld betalen als iemand anders door jou een product of dienst koopt.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je een YouTube kanaal hebt over koken. In een van je video’s raad je vervolgens een keukenmachine aan die jij zelf ook graag gebruikt. Vervolgens plaats jij een eigen link (die krijg je van de bedrijven) in de omschrijving of in de reacties van je video.
Als mensen die link vervolgens gebruiken en de machine kopen krijg jij een percentage van de aanschafprijs of een vast bedrag wat is afgesproken met het bedrijf.
Stel je bijvoorbeeld voor dat de keukenmachine €250 kost en jij 5% commisie krijgt. Dan krijg je voor elke succesvolle verkoop dus €12,50. Als je er vanuit gaat dat 1 in de 1.000 kijkers het product aanschaft dan verdien je dus al snel €12,50 per 1.000 views. Dat is al een stuk beter dan wat je voor advertenties krijgt.
Hoeveel je verdient met affiliates hangt natuurlijk wel van meerdere factoren af. Zo moet het product of de dienst aansluiten bij je doelgroep, moet het niet te duur zijn (€50 – €200 werkt vaak goed) en moeten mensen het ook echt nodig hebben.
Als je je wil aansluiten bij affiliate netwerken dan zou ik beginnen bij Daisycon, Awin, Bol.com en/of Tradetracker. Hier vind je verschillende affiliate aanbiedingen in een groot aantal sectoren.
Diensten
Een van de makkelijkste manieren om geld te verdienen via YouTube is door diensten aan te bieden die jij zelf kunt verzorgen. Denk aan cursussen of consulting.
Het mooie aan YouTube is namelijk dat mensen je, als ze je al een tijdje kennen, vertrouwen. Daarnaast zijn ze bekend met jouw stijl van ”lesgeven” en voelen ze zich hier waarschijnlijk prettig bij (anders kijken ze je video’s niet).
Dat is dus een ideale situatie om jouw eigen dienst in te verkopen. Als schrijver kun je schrijfcursussen verkopen, als marketeer jouw online marketing diensten. Zo heeft eigenlijk elke sector wel een manier om diensten aan te bieden.
Het voordeel van diensten is dat ze vaak ook heel veel kunnen opleveren. Veel meer dan advertenties of affiliates vaak kunnen doen. Met een paar klanten is het vaak al mogelijk om een volwaardig fulltime inkomen te verdienen.
Wel is dit geen ”passieve” manier van inkomsten creëren. Je zult namelijk actief aan de slag moeten als je cursussen verzorgt of consultant bent.
Informatie Producten
Als laatste is er nog de Heilige Graal als het gaat om geld verdienen met YouTube: informatie producten. Dit zijn producten die jij zelf bedenkt en vervolgens verkoopt via je YouTube kanaal én een kleine website.
De reden dat informatie producten zo ontzettend goed idee zijn is omdat het jouw eigen product is wat je precies kunt laten aansluiten bij de behoefte van je doelgroep. Dat betekent dat de kans groot is dat mensen het product daadwerkelijk kopen én dat de volledige opbrengst voor jou is.
Voorbeelden van informatie producten zijn:
- Video/audio cursus: In bijna elke industrie is hier wat over te vinden. Ideaal voor onderwerpen waar mensen moeite mee hebben zoals bijvoorbeeld het gebruik van een ingewikkeld stuk software (zoals Photoshop).
- Ebook: Ebooks zijn tegenwoordig bij iedereen bekend. Eigenlijk gewoon een boek maar dan in digitale vorm.
- Software: kan ontzettend lucratief zijn maar er zitten vaak hoge kosten aan verbonden om dit te ontwikkelen.
- Online hulpmiddelen: denk aan ingewikkelde excelsheets of handige tools die je laat ontwikkelen door een websiteontwikkelaar.
- Exclusieve podcast: Als je in een industrie zit die snel veranderd dan kan een exclusieve podcast een manier zijn om geld te verdienen. Mensen betalen dan een x bedrag per maand om jouw inzichten en kennis te horen over dat onderwerp.
- Lidmaatschapswebsite: Lidmaatschapswebsites zijn de meest ingewikkelde variant maar leveren vaak ook het meest geld op. Vaak vind je bij een lidmaatschapswebsite verschillende info producten in een beveiligde omgeving. Denk aan een combinatie van video/audio/podcast/online hulpmiddelen etc. Mensen betalen hier een maandelijks of jaarlijks bedrag voor om toegang te krijgen tot deze kennis.
Als je informatie producten wil verkopen dan zul je ook een plek moeten hebben waar mensen informatie over de producten kunnen vinden en waar ze kunnen afrekenen. Een standaard WordPress-website is dan vaak een ideale uitkomst. Vanaf je YouTube kanaal kun je mensen hier naar doorverwijzen.
Patreon
Als laatste is er natuurlijk nog Patreon. Patreon is een platform waar mensen maandelijks geld kunnen doneren aan hun favoriete YouTuber. Het kan zijn dat de YouTuber hierdoor extra dingen aan jou geeft.
Denk bijvoorbeeld aan een gitaarleraar die zijn Patreon sponsors een pdf met bladmuziek stuurt voor elke tutorial die hij op zijn YouTube kanaal maakt.
De bedragen die mensen via Patreon sponsoren kunnen verschillen van €1 – €1000+. Het hangt er maar net vanaf hoeveel mensen aan jou willen sponsoren. Sponsors krijg je simpelweg door mensen in je YouTube video te vragen om je te sponsoren.
Wel is het zo dat deze manier van geld verdienen met YouTube redelijk gelimiteerd is. Je bent namelijk vooral afhankelijk van de goedheid van andere voor een inkomen.