Huishoudboekje Excel


Wat Is Een Huishoudboekje?

Een huishoudboekje gebruik je om overzicht te houden over je financiële situatie. Een goed huishoudboekje laat je zien waar je inkomen aan wordt uitgegeven, hoeveel je spaart en waar je precies het meeste geld aan uitgeeft.

Huishoudboekje Excel Spaarvoortgang
Het Excel huishoudboekje houdt automatisch bij hoeveel je spaargeld groeit.

Huishoudboekjes zijn er in verschillende soorten en maten. Sommige mensen maken gebruik van een papieren versie en andere gebruiken betaalde software. Het huishoudboekje wat je hier download is gratis te gebruiken en direct te downloaden via een excel-bestand.

Zoek je naar een excelbestand waarin je nog veel meer kunt bijhouden dan alleen je inkomsten en uitgaven? Kijk dan eens naar deze excelsheets:

De 5 Voordelen Van Dit Huishoudboekje

Dit huishoudboekje heeft verschillende voordelen. Ik heb er aardig wat uren in gestoken om het zo overzichtelijk, functioneel en mooi mogelijk te maken. Als je een goed budget wilt maken dan ben ik ervan overtuigd dat dit huishoudboekje in Excel je gaat helpen!

Huishoudboekje Excel

1. Je Hele Administratie Op Één Pagina

Als eerste bestaat het hele huishoudboekje uit één enkele pagina voor één volledig jaar. Je hele jaaradministratie heb je dus nu op één plek. Op deze ene pagina vind je de volgende dingen terug:

  • Samenvatting van je inkomsten, uitgaven en spaarpercentage.
  • Een cirkeldiagram die aangeeft aan welke categorieën je het meeste geld uitgeeft.
  • Een staafgrafiek met de groei van je spaargeld.
  • Een staafgrafiek die per maand aangeeft of je een positief of negatief saldo had.
  • Een cirkeldiagram die aangeeft hoeveel % je van je inkomen spaart.
  • 14 makkelijke tabellen voor je uitgaven (Huishouden, Transport, Verzekeringen etc.)
  • 1 tabel voor je inkomsten

Daarnaast is het huishoudboekje heel makkelijk te gebruiken waardoor je altijd overzicht bewaard.

2. Bijhouden Met 20 Minuten Per Maand

Veel van de inkomsten en uitgaven kun je voor het hele jaar al in een keer invullen. Zo veranderd de hypotheek/huur in een jaar vaak helemaal niet. Ook de kosten voor verzekering, gas/water/licht, internet en ga zo maar door blijven vaak hetzelfde.

Door dit in een keer in te vullen hoef je per maand nog maar 20 minuten besteden aan de variabele kosten zoals boodschappen, kleren en de uitjes in je vrije tijd. Budgetteren wordt zo dus echt een fluitje van een cent, dat is tenminste de bedoeling!

3. Interactief en Visueel

In de Excelsheet vind je in totaal grafieken terug. Elke grafiek heeft een ander doel en geeft je in een opslag duidelijkheid over je hele jaar.

Hieronder zie je bijvoorbeeld de grafiek die aangeeft hoeveel er op je betaalrekening staat en of je die maand een positief of een negatief saldo had.

Huishoudboekje Excel Uitgaven per maand

4. Direct Overzicht In Waar Je Het Meeste Uitgeeft

Het huishoudboekje geeft je niet alleen inzicht in waar je het meest aan uitgeeft (boodschappen, brandstofkosten, gas/water/licht etc.) maar binnen elke categorie heb je per maand ook direct duidelijkheid.

Hieronder zie je hoe je de kosten voor het huishouden zijn opgedeeld in verschillende categorieën. Je kunt zelf heel gemakkelijk de categorieën aanpassen, verwijderen en toevoegen.

Het boekje is daardoor ook heel erg flexibel in gebruik en aan te passen aan elke situatie.

5. Verbeterde Versies Ontvang Je Direct In De Mail

Verder wil ik even kwijt dat de excelsheet gratis te gebruiken is voor alles en iedereen. Ik hecht er veel waarde aan dat iedereen een goede financiële administratie kan bijhouden dus voel je vrij om het te gebruiken en te delen met anderen.

Ik stuur de Excelsheet op via de e-mail. Verbeterde versies van dit huishoudboekje zal ik je in de toekomst direct toesturen via de e-mail (de mensen die al op de lijst stonden hebben deze excelsheet al eerder ontvangen).

Huishoudboekje Excel: Een Volledige Handleiding

Het huishoudboekje is heel makkelijk in gebruik en ik heb mijn beste gedaan de instructies in de excelsheet zo duidelijk mogelijk te maken.

Als je het excelbestand voor de eerste keer opent kan het echter handig zijn om even de onderstaande stappen te doorlopen. Zo zorg je ervoor dat alles in een keer goed staat.

Stap 1: Betaal En Spaarrekening Invullen

Als je begint met het invullen van de excelsheet dan moet je als eerste het huidige saldo van je betaal- en spaarrekening invullen. Deze vind je helemaal bovenin het excelbestand.

Deze gegevens zijn nodig om ervoor te zorgen dat je heel het jaar door een duidelijk overzicht hebt van hoeveel er op deze rekeningen staat.

Huishoudboekje Excel Uitleg Stap 1

Pro Tip: Vul in het hokje ‘spaarrekening’ het totale vermogen van je spaar/belegging/depositorekeningen in. Deze worden in de grafieken namelijk op een hoop gegooid om alles overzichtelijk te houden.

Stap 2: Inkomen Invullen

De volgende stap is eigenlijk heel simpel. Je moet je eigen inkomen gaan invullen. Als je een vast salaris hebt dan kun je alvast een voorschot nemen en dit voor het hele jaar invullen.

Hieronder zie je daar een voorbeeld van. Je kunt niet alleen je salaris toevoegen maar ook ontvangen rente, dividend, toeslagen, financiële meevallers (zoals vakantiegeld en belastingteruggave) en andere inkomsten.

Aan de rechterkant zie je het totale inkomen voor het hele jaar en ook per categorie. De categorie “Gem” rekent het gemiddelde uit per maand.

Om de excelsheet goed te laten werken is er ook een categorie “Van Spaar naar Betaalrekening”.

Het is belangrijk dat als je geld stort van je spaar/beleggings/despositorekening naar je betaalrekening, dat je dat hier invult. Anders kloppen de gegevens niet meer. Klinkt moeilijk, spreekt voor zich als je bezig bent.

Huishoudboekje Excel Uitleg Stap 2

Stap 3: Uitgaven Invullen

Dan wordt het tijd om je uitgaven in te gaan vullen. Hiervoor vind je 14 verschillende tabellen. Dat klinkt misschien een beetje angstaanjagend maar juist het grote aantal tabellen maakt het duidelijk en overzichtelijk.

Daardoor weet je namelijk zeker dat alles erop staat en kun je alle onverwachte kosten van het hele jaar in een document kwijt. Hieronder zie je hoe de categorie “huishouden” eruitziet. Per maand vul je gewoon van boven naar beneden je uitgaven in.

Huishoudboekje Excel Uitleg Stap 4

Stap 4: Rijen Toevoegen

Als je in een bepaalde categorie rijen tekort komt dan is het wel zo handig als je deze op de juiste manier kunt toevoegen. De excelsheet maakt gebruik van verschillende formules dus dit goed doen is belangrijk.

Als eerste selecteer je de volledige rij van links naar rechts en toets je CTRL + C in op je toetsenbord. Als het goed is wordt de rij dan omhult door witte stipjes (zie afbeelding).

Huishoudboekje Excel Uitleg Stap 4

Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op de gelecteerde rij en kies je voor de optie “Gekopieerde cellen invoegen…”. Er komt dan een nieuwe rij tevoorschijn die je naar hartelust zelf kun aanpassen en invullen.

Huishoudboekje Excel Uitleg Stap 5

Pro tip: Het is wel belangrijk dat je de ‘Totaal’ en ‘Gemmideld’ rijen aan de rechterkant met rust laat.

Stap 4: Analyseren en Aanpassen

Als je alles hebt ingevuld heb je direct overzicht over al je financiën. Door je uitgaven en inkomsten aan te passen kun je kijken of je jouw spaardoelen voor de komende 12 maanden gaat halen.

Daarnaast kun je de sheet gebruiken om categorieën te ontdekken waar je misschien wat teveel uitgeeft of waar je juist wat meer spelling hebt.

Al met al kom het erop neer dat deze ene excelsheet in principe alles is wat je nodig hebt om je financiën bij te houden.

Ik hoop echt dat je wat aan deze excelsheet hebt! Als je verbeteringen, opmerkingen of vragen hebt dan kun je ze naar me toesturen op info@hetgeldcollege.nl. Ik stuur je dan (eigenlijk altijd) binnen 24 uur een berichtje terug.

Succes met budgetteren!