Passief Inkomen Genereren Met Deze 5 Gouden Regels

Het boek “The Millionaire Fastlane” is misschien wel het beste boek wat ik ooit heb gelezen over passief inkomen genereren. In 338 pagina’s legt M.J. de Marco je uit hoe je een bedrijf bouwt waar jij uiteindelijk de vruchten van kan gaan plukken.

Een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.
Klik hier voor The Millionaire Fastlane.

Nu krijg ik zelf altijd een beetje de kriebels bij de woorden “passief inkomen”. Niet omdat ik er geen voorstander van ben hier mee bezig te zijn. Geld verdienen zonder dat je daarvoor actief hoeft te werken is een absolute must om financieel onafhankelijk te worden.

Het gaat mij meer om de sfeer die er rondom de term “passief inkomen” wordt gecreëerd. Het woord passief geeft mensen het gevoel dat ze geld kunnen verdienen zonder hard werk en toewijding. Snel en makkelijk zijn woorden die vaak met passief inkomen gepaard gaan, terwijl hier niets van waar is.

Juist daarom vind ik dit boek zo gaaf. De schrijver is recht voor zijn raap, duidelijk en is zelf financieel onafhankelijk geworden door op zijn 33e zijn bedrijf voor miljoenen te verkopen. Benieuwd naar zijn belangrijkste lessen? Dan lees je snel even verder!

Passief Inkomen Genereren: De 5 Gouden Regels

Een van de concepten die in het boek worden besproken zijn de “5 Gouden Regels”. Die 5 gouden regels zijn criteria waar een bedrijf aan moet voldoen om veel waard te worden en passief inkomen mogelijk te maken. Deze regels worden in het boek afgekort als CENTS. Deze afkorting staat voor:

  • Control (Controle).
  • Entry (Toegang).
  • Need (Behoefte).
  • Time (Tijd).
  • Scale (Schaalbaarheid).

Elk gebod vertegenwoordigd een onmisbaar onderdeel van een goed bedrijf. Als je een van deze gouden regels niet respecteert dan is de kans groot dat je:

  • Een groot risico loopt.
  • Geen of weinig klanten werft.
  • Je inkomen blijft afhangen van hoeveel tijd jij per week werkt.
  • Passief inkomen genereren minimaal of helemaal niet lukt.

Snel door met het eerste gebod: Controle!

P.S. als je een makkelijk deelbare samenvatting van deze post zoekt, dan vind je hier een infographic!

Gebod #1: Controle
Controle en risico

Het gebod van controle gaat over de volledige controle hebben over je bedrijf. Een vereiste hiervoor is dat alle activiteiten, van productontwikkeling, marketing, distributie en noem het allemaal maar op, onder jouw eigen invloed vallen. Er is een vraag die je jezelf kan stellen om hier duidelijkheid over te krijgen:

“Is er een persoon of entiteit die jouw bedrijf met één beslissing kan vernietigen?”

Een vereiste voor een goed bedrijf is dat je deze vraag met een duidelijke “Nee!” kunt beantwoorden. Zodra je hier over twijfelt, of als je deze vraag met “Ja” beantwoord is er iets heel erg mis met je onderneming.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een online webshop hebt die boeken over ondernemerschap verkoopt. Je bent de afgelopen 4 jaar bezig geweest dit op te zetten en bent op een punt gekomen waar je er € 6000 per maand mee verdient. Een goede boterham!

Ruim 95% van je bezoekers vindt je website via Google Zoeken. Jij schrijft namelijk voor elk boek een daverende review die mensen via Google weten te vinden. Dit werkt tot nu toe ideaal. Dan slaat het noodlot toe. Google geeft je website een straf omdat je bij het opbouwen van de bekendheid van je website technieken hebt gebruikt die tegen hun beleid zijn.

Het gevolg? In minder dan 24 uur ben je 95% van je bezoekers kwijt. Het duurt ruim 2 maanden om alles weer op te knappen. De marge van de producten die je verkoopt is echter zo krap dat je geen 2 maanden zonder inkomsten kan zitten. Je goedlopende webshop gaat failliet.

Andere voorbeelden van dit soort scenarios zijn:

  • Je verkoopt spullen via bol.com. Op een dag besluit bol.com dat zij deze categorie alleen nog zelf gaan aanbieden. Jij hebt ineens geen verkopen meer.
  • Je verkoopt via affiliate marketing producten van een bepaald bedrijf. Je hebt duizenden euro’s aan inkomen per maand. Plots gaat dit bedrijf failliet en weg is jouw inkomen.

Hoe zorg je dat jij de controle houdt?

Dit zijn natuurlijk rampscenario’s waar niemand een onderdeel van wil zijn. Een langdurig passief inkomen genereren vereist dat jij controle houdt over wat jij opbouwt. Dus hoe doe je dat? Daar zijn twee mogelijkheden voor:

  • Hou alles wat je zelf kunt doen in eigen handen. Dat betekent niet dat jijzelf alles hoeft te doen, dat zou immers niet heel passief zijn. Het betekent wel dat je processen voor zover kan automatiseert, of anders mensen inhuurt om ze voor je uit te voeren. Zolang jij het maar voor het zeggen hebt.
  • Focus op diversificatie. Neem bijvoorbeeld marketing. Zoals je in het voorbeeld zag kan je inkomen opdrogen als je op een kanaal focust (zoals Google). Zorg er in ieder geval voor dat je een grote e-maillijst opbouwt (daar heb je immers zelf de controle over!). Daarnaast zijn meerdere sociale mediakanalen een vereiste. Zo ben je nooit afhankelijk van een specifiek kanaal.

P.S. nu we het toch over social media hebben, volg HetGeldCollege.nl op Instagram, Twitter of Pinterest!

Gebod #2: Toegang
Moeilijke oplossing

Het tweede gebod is het gebod van toegang. Dit gebod is heel simpel samen te vatten in de volgende twee zinnen:

“Hoe makkelijker een kans is, hoe slechter. Hoe moeilijker een kans is, hoe beter.”

De reden hiervoor is redelijk simpel. Hoe moeilijker iets is op te lossen, hoe meer het gewaardeerd wordt als het wordt opgelost. Dat betekent dat het ook meer waarde toevoegt en dat je daardoor meer verdient.

Laten we als voorbeeld eens Uber nemen. Een aantal jaar terug was er een grote ruzie over Uber-pop. Dit betekende namelijk dat iedereen die de app van Uber had gedownload en een auto had, taxichauffeur kon worden. De toegang tot de taximarkt was hierdoor ongelooflijk makkelijk geworden.

Taxichauffeurs waren hier woedend over. Als iedereen zo makkelijk taxichauffeur kon worden betekende dat dat er veel meer concurrentie was. Daardoor ging de prijs van hun dienst naar beneden en verloren ze dus bakken met geld.

Hoe zorg je dat de toegang niet te makkelijk is?

Hetzelfde geldt voor jouw ondernemingsplannen. Vraag jezelf eens af of iedereen met het downloaden van een app, of het invullen van wat formulieren ook kan doen wat jij doet? Als het antwoord daarop “Ja” is dan ga je waarschijnlijk niet veel verdienen.

Ondernemerschap gaat namelijk niet over makkelijk en snel geld verdienen. Ook niet over flitsende foto’s op Instagram of het geld zien binnenstromen op het strand van Thailand.

Ondernemerschap, en passief inkomen genereren gaan over problemen oplossen, dingen sneller/goedkoper/makkelijker maken en waarde leveren. Onthoud dus: hoe moeilijker het is om te doen wat jij doet, hoe meer geld er te verdienen valt!

Gebod #3: Behoefte
behoeftes vervullen

Misschien wel het meest voor de hand liggende, maar tegelijkertijd ook het meest vergeten gebod wat er is. Daarnaast is het waarschijnlijk ook het belangrijkste gebod wat er is. Het gebod van behoefte.

Nu vraag jij je waarschijnlijk af waarom dit gebod zo belangrijk is. Samengevat in een statement komt het belang van dit gebod hierop neer:

“Het gebod behoefte is als de motor van een auto. Zonder motor gaat een auto nergens naartoe. Zonder het vervullen van een behoefte zul je nooit wat verkopen.”

Daarnaast is dit gebod belangrijk om de volgende reden:

“als je Controle hebt over je bedrijf, de Toegang tot de markt moeilijk is, en je een Behoefte vervult, dan heb je in ieder geval een goed bedrijf.”

Passief is het bedrijf nog niet echt, maar daar komen we straks op. Nu weer verder met het gebod behoefte. Net als met het gebod van Toegang geldt ook hier weer: hoe moeilijker de behoefte die je vervult, hoe meer waarde je levert, hoe meer je zal verdienen.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet zomaar waarde levert, maar relatieve waarde. Wat daarmee bedoeld wordt? Neem bijvoorbeeld zand. Zand is waardeloos als je het probeert te verkopen in de Sahara. Logisch want er is al genoeg zand te vinden.

Maar wat dacht je van een gebied wat zich voorbereid op een overstroming? Ineens is zand heel erg waardevol. Relatieve waarde hangt af van de situatie en de aspecten waar de potentiële koper waarde aan hecht.

Andere voorbeelden zijn:

  • Een Italiaans restaurant beginnen in een stad met 10 Italiaanse restaurants levert geen relatieve waarde. Als jij echter een stad vindt zonder Italiaans restaurant dan lever je wel relatieve waarde.
  • Een blog met fitnesstips is waardeloos als er al veel van dit soort blogs zijn. Als jij echter een van de eerste bent (doordat jij bijvoorbeeld in een bepaalde taal schrijft) dan lever je ineens wel relatieve waarde.

Daarnaast is het heel belangrijk om te weten dat het leveren van relatieve waarde een loterij is. Je hoeft niet altijd de enige te zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel automerken die allemaal dezelfde behoefte vervullen.

Hoe werkt deze loterij dan? Verschillende mensen hechten waarde aan verschillende dingen. Misschien zijn er in jouw stad wel meerdere Italiaanse restaurants. Toch heb je een favoriet omdat dat restaurant bijvoorbeeld jouw favoriete wijn schenkt. Iemand anders kiest weer voor een ander restaurant omdat die de ambiance belangrijk vindt.

Nogmaals, waarde is relatief. Dat betekent dat het afhangt van de situatie (zand in de Sahara vs. een overstromingsgebied) en de aspecten waar een persoon waarde aan hecht (favoriete wijn vs. ambiance).

Hoe zorg jij dat je een behoefte vervult?

Passief inkomen genereren lukt alleen als je een behoefte vervult. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je een behoefte vervult? Door te zorgen dat je met je doelgroep in contact komt. Niemand weet beter waar ze behoefte aan hebben dan de mensen aan wie je gaat verkopen of leveren. Zij kunnen je waarschijnlijk binnen een paar minuten vertellen waar ze waarde aan hechten en wat ervoor zorgt dat ze iets kopen.

Daarnaast is het belangrijk om te proberen. Heel veel te proberen. Een van de grootste fouten die je kunt maken is te lang wachten. Dit zorgt er alleen maar voor dat je idee langzamer of helemaal niet van de grond afkomt.

Werkt iets? Mooi, hoe maak je het beter?
Werkt iets niet? Mooi, wat ga je veranderen?

Door eerst in contact te komen met je doelgroep, en daarna heel veel te testen kom je vanzelf bij het juiste antwoord. Pas dan zul je uiteindelijk een behoefte goed vervullen.

Gebod #4: Tijd
Passief inkomen genereren

De 3 gouden regels die je tot nu toe hebt gelezen zijn vooral het fundament voor een goed bedrijf. Ze zorgen er voor dat je inkomen gaat verdienen. Maar dat is niet wat jij wilt weten. Jij wilt weten hoe je passief inkomen gaat verdienen. Daarvoor heb je de laatste 2 gouden regels nodig te beginnen met gebod nummer 4: tijd.

Het gebod van tijd is het beste samengevat in de volgende zin:

“Jouw bedrijf/investering moet geld kunnen verdienen onafhankelijk van jouw tijd”

Dit is hoe je een bedrijf uiteindelijk echt passief maakt. Als je bijvoorbeeld als consultant werkt dan is je inkomen afhankelijk van hoeveel tijd jij op een fysieke locatie besteed. Maar als je een geweldig boek over consultancy schrijft welke via het internet en boekenhandels verkocht wordt, dan verdien je passief inkomen.

Het is belangrijk om te weten dat je in het begin waarschijnlijk helemaal niet losgekoppeld bent van tijd. Sterker nog, je zal vele dagen/maanden/jaren besteden aan het ontwikkelen van je bedrijf. Dat is normaal.

Bedenk alleen wel, voordat je iets begint, hoe je dit in de toekomst gaat automatiseren of uit handen gaat geven aan anderen. Als dat niet kan, doordat je bijvoorbeeld een professioneel spreker bent, dan ga je dus geen passief inkomen genereren.

Gebod #5: Schaalbaarheid
Veel geld verdienen

Als laatste is er het 5e gebod: schaalbaarheid. In een zin komt schaalbaarheid hier op neer:

“Een bedrijf moet een omvang of impact hebben die winstgevend en makkelijk kopieerbaar is”

Om te zorgen dat je dit gebod goed uitvoert moet jouw bedrijf aan een paar dingen voldoen. Het moet:

  • Makkelijk kopieerbaar of herhaalbaar zijn zodat je vele eenheden, of locaties kunt creëren. Software is hier een goed voorbeeld van. Of je nu één kopie maakt van Microsoft Office of vele miljoenen, het proces is makkelijk kopieerbaar. Hetzelfde geldt voor een blog of website. De tekst hoef je een keer te schrijven en het maakt niet uit of 1 mens of miljoenen mensen het lezen.
  • Het moet massa of omvang hebben. Massa betekend dat het een grote impact moet hebben. Stel je voor dat je woningen weet te bouwen voor 20 families. Dan heb je misschien geen miljoenen woningen verkocht, maar de impact van het maken van een woning is zo groot dat je heel veel waarde hebt geleverd.
    Omvang betekend daarentegen dat iets een kleinere impact heeft, maar het veel vaker wordt verkocht. Als jij één online cursus weet te verkopen wordt je niet rijk. Als jij miljoenen online cursussen verkoopt, wordt je dat wel.
  • Het moet een winstgevende impact hebben. Het laatste element wat “The Millionaire Fastlane” over dit gebod te zeggen heeft, is dat het een winstgevende impact moet hebben. Tesla en Amazon zijn voorbeelden van bedrijven die een gigantische impact maken, maar dat nog steeds niet winstgevend hebben kunnen doen. De schrijver benadrukt dat het belangrijk is om bij je eerste klant al winst te maken. Als je een klant winstgevend kan helpen, dan hoef je dat alleen maar te blijven herhalen.

Natuurlijk heeft het boek nog veel meer te bieden dan deze lessen! Benieuwd?
Klik hier voor “The Millionaire Fastlane

Conclusie

Dat waren ze dan allemaal. De 5 gouden regels die ervoor kunnen zorgen dat jij ook passief inkomen kunt genereren. Zolang je deze 5 regels gebruikt en ze combineert met hard werk, toewijding en constantheid, dan is ineens alles mogelijk.

Als je op zoek bent naar meer inspiratie dan zou ik ook zeker even The Fastlane Forum doornemen. Dit is het officiële forum van het boek. Er wordt heel veel gedeeld en het is echt een schatkist aan informatie voor ondernemers.

Stefan Kleinekoort

HetGeldCollege is de blog waar ik schrijf over mijn interesse in persoonlijke financiën. Ik hoop andere te helpen met de blogs die ik schrijf en probeer moeilijke financiële zaken zo helder mogelijk te omschrijven!

Recent Content