VanEck Esports ETF – Alles Wat Je Moet Weten!


Beleggen in Esports en gaming klinkt veel mensen tegenwoordig interessant in de oren. Vandaar dat de VanEck Esports ETF (Ticker: ESPO) ook steeds meer naar voren komt in forums en discussies. Laten we daarom vandaag deze hele ETF eens onder de loep nemen!

VanEck Esports ETF is een indexfonds wat wereldwijd belegt in gaming en esports-aandelen. In totaal zitten er 25 bedrijven in het fonds die minimaal 50% van hun omzet halen uit gaming of esports activiteiten.

Nu je dit weet gaan we hieronder verder alles uitpluizen over deze ETF. Als eerste kun je de koers bekijken over de afgelopen maanden. Daarna bespreken we wat deze ETF eigenlijk inhoud, welke bedrijven erin zitten en hoe goed de spreiding is. Verder kijken we naar het rendement, dividend, kosten en de risico’s van de ETF. Tot slot analyseren we de gamingmarkt om te kijken of dit een logische sector is om in te investeren. Lees snel verder!

Beginnen met beleggen? Lees dan hier mijn complete beginnersgids!

Koers ESPO

Wat Is VanEck Esports ETF (ESPO)

VanEck Esports is een indexfonds wat 25 verschillende aandelen volgt die voor het merendeel hun omzet halen uit de gaming en/of esports-sector. Het fonds in opgericht in juni van 2019 en beheerd op het moment van schrijven (December 2020) een vermogen van $724,618,420.

NaamVanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF
TickerESPO
ISINIE00BYWQWR46
VestigingslandIerland
Aantal onderliggende aandelen25
DividenduitkeringGeen
Management fee0,55%
Bron

Rendement ESPO

Laten we het eerst hebben over het rendement van het fonds. Als je wilt beleggen in dit fonds is dat natuurlijk een van de belangrijkste punten. Het fonds is redelijk recentelijk opgericht en daardoor is er nog niet veel data beschikbaar.

Wat we wel kunnen zeggen is dat het fonds in 2020 een rendement lijkt te halen van tussen de 80 – 90%. Sinds de oprichting van het fonds heeft het al een rendement weten te behalen van bijna 100%.

Dat het fonds in 2020 zo’n ongelooflijk goed rendement heeft weten te halen komt onder andere doordat gaming en esports aandelen hard gestegen zijn door de coronacrisis. Doordat veel mensen thuis zijn komen te zitten is er meer geld besteed aan gamen en esports en dat resulteert in meer winst en hogere aandelenkoersen.

Of het fonds de komende jaren ook een bovengemiddeld rendement weet te halen zal moeten blijken. Hieronder kijken we onder andere naar de gehele sector om te zien in wat voor markt je investeert als je belegd in dit fonds.

Dividend

Voordat we gaan kijken naar het rendement is het goed om te weten dat dividend bij dit indexfonds niet wordt uitgekeerd maar direct wordt herbelegd. Het gaat hier om een dividendrendement van zo’n 0,12% per jaar (1). Het dividendrendement is laag omdat dit fonds vooral in snelgroeiende bedrijven investeert en die gebruiken hun winst liever om te herinvesteren dan om dividend uit te keren.

Spreiding VanEck Esports ETF

Een belangrijk motivatie om in indexfondsen te beleggen is altijd de hoeveelheid spreiding die het oplevert. Op deze manier van beleggen loop je minder risico dan wanneer je bijvoorbeeld in een individueel aandeel zou beleggen. Hieronder kijken we naar de spreiding die je hebt op sector en landenniveau. Verder kijken we ook naar welke bedrijven er in het fonds zitten.

Sectorniveau

Als eerste even de sector. Vanzelfsprekend is de spreiding hier niet heel erg goed. Dat is natuurlijk ook logisch omdat dit indexfonds zich alleen richt op technologiebedrijven die zich richten op gaming en esports. Zoals je hieronder kunt zien van 76% van de bedrijven in de communicatiesector, 18% in de informatietechnologiesector en bijna 6% in de categorie luxe consumentengoederen.

Landenniveau

Op landenniveau doet het fonds het gelukkig wel goed. Zoals je hieronder kunt zien heeft de Verenigde Staten wel een koppositie met bijna 32%. Daarna zijn er Aziatische landen zoals Japan, China en Taiwan die totaal ook nog 52% van het fonds meenemen. In dit fonds ben je dus niet afhankelijk van de economische staat van een land en dat is zeker een goed iets.

Holdings van de ETF

Laten we dan nu even kijken naar de, in totaal 25, bedrijven waaruit dit indexfonds bestaat. Over het algemeen zitten hier vooral ontwikkelaars en uitgevers van (mobiele) games in. Zo zijn in totaal 22 van de 25 bedrijven actief in deze branche van de sector. Daarnaast zitten 17 van de 25 bedrijven ook in de esports sector. Verder zijn er een paar chipmakers en consoleontwikkelaars (bijv. Nintendo) die het fonds compleet maken.

Om het risico te spreiden heeft VanEck als regel dat een bedrijf voor maximaal 8% in het fonds mag zitten. Zodra een bedrijf hier bovenuit steekt wordt het later ‘geherbalanceerd’. Op deze manier is het fonds niet teveel afhankelijk van een bedrijf.

Tot slot is het goed om te weten dan een bedrijf in aanmerking komt voor dit fonds als het minstens 50% van zijn omzet haalt uit video gaming of esports.

NaamWeging
TENCENT HOLDINGS LTD8,25%
NVIDIA CORP7,54%
SEA LTD ADR7,42%
ADVANCED MICRO DEVICES7,10%
BILIBILI INC SPONSORED ADR5,89%
NINTENDO CO LTD5,76%
BANDAI NAMCO HOLDINGS INC5,74%
ACTIVISION BLIZZARD INC4,94%
NEXON CO LTD4,79%
TAKE TWO INTERACTIVE SOFTWRE4,53%
NCSOFT CORP4,5%
CD PROJEKT SA4,17%
NETEASE INC ADR4,09%
ELECTRONIC ARTS INC3,98%
ZYNGA INC CL A3,84%
UBISOFT ENTERTAINMENT2,90%
KONAMI HOLDINGS CORP2,28%
CAPCOM CO LTD1,99%
SQUARE ENIX HOLDINGS CO LTD1,87%
MICRO STAR INTERNATIONAL CO1,86%
NETMARBLE CORP1,64%
EMBRACER GROUP AB1,55%
KINGSOFT CORP LTD1,53%
STILLFRONT GROUP AB1,21%
DENA CO LTD0,58%

Kosten VanEck Esports ETF

Vanzelfsprekend worden er bij VanEck ook kosten in rekening gebracht voor het beheer van de ETF. In totaal gaat het hier dan om 0,55% kosten per jaar over de totale waarde van je beleggingen in dit fonds. Voor een indexfonds is dat een normaal (misschien iets bovengemiddeld) bedrag. Mocht het fonds zijn bovengemiddelde rendement echter weten te behouden dan zijn die kosten zeker gerechtvaardigd.

Daarnaast zullen er bij je broker natuurlijk ook kosten in rekening worden gebracht voor het aankopen van deze ETF. Als we kijken naar een van de goedkoopste brokers die er is (DEGIRO) dan zien we dat deze €4 + 0,05% kosten in rekening brengt met een maximum van €60 (als je het aandeel op de Duits, Italiaanse of Londense beurs koopt). Dat zijn gewoon normale kosten en vergeleken met andere brokers alsnog heel goedkoop.

Zelf ook beleggen bij DEGIRO? Klik dan hier om naar de website van DEGIRO te gaan en te kijken wat ze jou te bieden hebben! Disclaimer: Met beleggen kunt u uw inleg verliezen.

Risico’s van de ETF

Verder hangen er natuurlijk ook nog risico’s aan het beleggen in deze specifieke ETF. Op de website van VanEck kun je de complete lijst vinden. Hieronder heb ik de, in mijn ogen, vier meest relevante risico’s op een rijtje gezet.

  • Te afhankelijk van een game: Bedrijven in de ETF lopen het risico dat teveel van hun omzet wordt gegenereerd door een game. Als deze game een minder succesvolle opvolger heeft zal dat de waarde van het bedrijf laten dalen.
  • Regelgeving: China heeft strikte regelgeving en in 2018 was er zelfs een periode van 9 maanden waarin geen nieuwe games werden uitgegeven omdat die tak van de overheid hervormd werd. Daarnaast zijn in-game lootboxes (verrassingsboxen) ook een risico omdat die aan banden gelegd kunnen gaan worden.
  • Competitie: mobiel gamen heeft een lage barrier-to-entry en dat zorgt voor een heleboel competitie. Nieuwe concurrenten kunnen roet in het eten gooien.
  • Boost van de pandemie is over: Het risico dat als de pandemie weer voorbij is mensen andere dingen gaan doen dan gamen en de omzet en aandelen inzakken.

Waarde Van De Gamingmarkt

Om in te kunnen schatten of deze sector (en daarmee dus ook deze ETF) het de komende jaren goed gaat doen is het belangrijk om hier wat onderzoek naar te doen. Laten we eerste even kijken of de sector de komende jaren zal groeien en wat voor waarde dat met zich meebrengt.

Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien is de inschatting dat de sector de komende jaren nog hard zal doorgroeien. In 2019 was de gameindustrie namelijk net iets minder dan $150 miljard waard en de verwachting is dat dit in 2023 rond de $200 miljard zal liggen. Dat ligt in lijn met de verwachtte groei van het aantal spelers van games van 2,5 miljard naar 3 miljard.

Waarde Van De Gamingmarkt

Waarde van de e-sportmarkt

Laten we dan ook even kijken naar de waarde van de esportsmarkt. VanEck heeft deze ETF niet voor niets de naam ‘VanEck Esports ETF’ gegeven. Verrassend genoeg is het eigenlijk zo dat de esports sector op het moment nog helemaal geen grote rol speelt in de omzet van de bedrijven die in de ETF zitten.

Dat komt doordat de sector zelf (in vergelijking tot de gameindustrie in het algemeen) nog hartstikke klein is. In 2019 was de esportsindustrie in totaal $1.1 miljard waard en de verwachting is dat dat in 2022 zal stijgen naar $1.8 miljard. Dat is dus een goede groei maar eigenlijk helemaal niet zo relevant voor de bedrijven in de index.

Als we kijken naar het verdienmodel van deze sector dan zien we dat de inkomsten vooral komen uit sponsorships, streamingrechten en advertenties. Het verdienmodel is in dat optiek dus redelijk simpel te begrijpen aangezien dit hetzelfde is al traditionele media.

inkomsten esports sector

Stefan Kleinekoort

Op HGC schrijf ik over mijn interesse in persoonlijke financiën. Ik hoop andere te helpen met de blogs die ik schrijf en probeer moeilijke financiële zaken zo helder mogelijk te omschrijven!

Recente posts