Wat kost een kleine beurt voor een auto?


Auto’s, heb je in verschillende soorten en maten. Als je met een auto rijdt, heeft deze af en toe onderhoud nodig. De kosten van het onderhoud zijn vooral afhankelijk van de auto die je hebt, de leeftijd en de onderdelen die kapot zijn. 

Gemiddeld betaal je voor een kleine beurt tussen de 100 en 150 euro. Een kleine beurt vindt meestal één keer per jaar plaats. Wanneer je veel kilometers rijdt, kan het voorkomen dat je auto vaker onderhoud nodig heeft.

De hoeveelheid beurten is ook afhankelijk van het soort auto en de leeftijd. Als je een oude auto hebt, heeft deze (waarschijnlijk) meer onderhoud nodig. Sommige onderdelen van oude auto’s kunnen niet meer geleverd worden, wat ook nog wel eens voor problemen of hogere kosten kan zorgen. 

Als er veel onderdelen kapot zijn, zijn de kosten hoger. Ook verschilt dit per automerk. Wanneer je een dure auto hebt, ben je vaak duurder uit. Garages reken hiervoor een hoger ‘starttarief’, vaak zijn de onderdelen ook duurder.

Waar bestaan de kosten uit bij een kleine beurt?

Een kleine beurt wordt meestal samen met de APK-keuring uitgevoerd. Het voordeel hiervan is dat je de auto minder lang kwijt bent. Je brengt de auto weg en vervolgens wordt het onderhoud en de keuring (meestal) dezelfde dag nog uitgevoerd. Sommige garages geven als service een leenauto mee, die je de dag van onderhoud kan gebruiken.

De kosten van de kleine beurt bestaan vooral uit arbeidskosten. Een automonteur is er tijd kwijt aan het onderhouden en inpsecteren van jouw auto. Het is belangrijk dat alles goed gecontroleerd wordt. Dit kan ongelukken of hoge kosten voorkomen.

Het kan zijn dat onderdelen gerepareerd moeten worden. Omdat ze anders kapotgaan. Wanneer een onderdeel kapot is, moet er een nieuwe besteld worden. Dit kan zorgen voor hoge kosten.

De kosten van een kleine beurt bestaan vooral uit arbeidskosten en bij defecten ook uit materiaalkosten. 

Wat is een kleine beurt?

Bij een kleine beurt wordt de auto op 20 tot 30 punten gecontroleerd. Enkele voorbeelden hiervan zijn lampen, remmen en bandenspanningen. Ook wordt er gekeken naar de olie en het olie filter. Wat er exact gecontroleerd moet worden, vind je terug in het onderhoudsboekje.

Een onderhoudsboekje kan erg handig zijn. Je weet precies wat er gaat gebeuren. Komt de monteur kapotte onderdelen tegen? Dan kun je deze laten vervangen.

Bij een kleine beurt wordt er naar de belangrijkste dingen gekeken. Meestal wordt hier niks of bijna niks vervangen. Als er onderdelen vervangen moeten worden, zijn deze meestal kapot. 

Kapotte onderdelen moet gewoon vervangen worden. Hetzelfde geldt bij lampen. Met kapotte onderdelen rijden is zeker niet verstandig. Dit kan een ongeluk veroorzaken. Wanneer cruciale onderdelen kapot zijn, mag je auto de weg niet meer op. Als je auto door de keuring heen komt, is deze goedgekeurt op de standaard veiligheidsaspecten.

Waarom is de kleine beurt belangrijk?

Tijdens de kleine beurt worden kapotte onderdelen snel opgemerkt. Hierdoor kun je meer problemen voorkomen. Met kapotte/versleten onderdelen rijden, is onverantwoordelijk. Het kan zelfs een ongeluk veroorzaken. Wanneer cruciaal onderdelen het niet doen, bijvoorbeeld de remmen, is het niet verstandig gaan om de weg op te gaan. Je auto komt dan ook niet door de APK-keuring.

Als je de kleine beurt achterwege laat, zijn de kosten (meestal) hoger bij de ‘grote beurt’. Af en toe is je auto een grote beurt nodig, dit is meestal eens in de twee jaar. Tijdens de grote beurt worden andere onderdelen onderhouden en geinspecteerd dan tijdens de kleine beurt.

Wat wordt er vervangen tijdens de kleine beurt?

Tijdens een kleine beurt worden meestal geen onderdelen ontvangen. Wel zal de garage de olie bekijken, en in de meeste gevallen direct verversen. Verder wordt de auto op verschillende punten geïnspecteerd, waardoor eventuele slijtage snel opgemerkt kan worden. Het kan dus voorkomen dat er een extra reparatie voortkomt uit de inspectie tijdens de kleine beurt.

Wanneer is je auto aan een kleine beurt toe?

Als je een nieuwe auto hebt, is een kleine beurt één tot maximaal twee keer nodig. Dit is vooral afhankelijk van het aantal kilometers. Over het algemeen vindt er een beurt plaats naar elke 20.000 kilometer. Nieuwe auto’s hebben minder vaak onderhoud nodig. Meestal hebben deze de eerste 30.000 kilometer geen beurt nodig.

Wanneer je een ‘oudere’ auto hebt, is er elke 15.000 kilometer een kleine beurt nodig. Bij elektrische auto’s geldt dit niet. Elektrische auto’s hebben veel minder minder onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Ook de accu’s gaan steeds langer mee.

Hybride auto’s hebben over het algemeen minder onderhoud nodig. Hier kan minder aan kapot gaan. Vooral nieuwe hybride auto’s hebben weinig onderhoud nodig. Wanneer jouw hybride auto al een aantal jaar oud is, heeft deze vaker onderhoud nodig. 

Wanneer het om elektrische auto’s gaat, worden er in Nederland het vaakst Tesla’s verkocht. In de afgelopen jaren werden er steeds meer elektrische auto’s verkocht. Eén van de redenen is de stijgende brandstofprijs. Daarnaast speelde subsidies van de overheid een grote rol.

Een elektrische auto heeft dus minder onderhoud nodig. De meeste elektrische auto’s krijgen een kleine beurt, elke twee jaar. Sommige auto’s zijn het vaker nodig. Auto’s die veel kilometers rijden, hebben meer onderhoud nodig.

Waar wordt op gecontroleerd tijdens de kleine beurt?

Tijdens de kleine beurt wordt bijna de hele auto gecontroleerd. Alle onderdelen worden goed gecontroleerd. De olie wordt nagekeken en de onderdelen die beschadigd zijn, kunnen vervangen worden. 

Sommige onderdelen worden gerepareerd. Dit kan voorkomen dat onderdelen helemaal kapotgaan. Als dit gebeurt, zijn de kosten een stuk hoger. Het kan zijn dat door een kapot onderdeel, meerdere onderdelen in je auto kapot gaan. Dit soort zaken komen vaak pas aan het licht bij een grote beurt. De kosten kunnen dan flink oplopen. Het is daarom verstandig om vooral te voorkomen, in plaats van te genezen.

Kun je de kleine beurt helemaal zelf doen?

Olie verversen kunnen de meeste mensen zelf. Het controleren van de auto, is een stuk lastiger. Wanneer is iets kapot? En wanneer niet? Soms is het lastig te zien. Niet iedereen weet waar alle onderdelen zitten. 

Als je veel verstand hebt van auto’s, kun je de beurt zelf uitvoeren. Hierdoor kun je erg veel kosten besparen. Je kunt het ook laten doen door een vriend/vriendin wanneer hij of zij veel verstand van auto’s heeft. Het is dus mogelijk om de kleine beurt zelf te doen. Wel, moet je dat weten waarnaar je moet kijken.

Als je te weinig kennis hebt, kun je het het best laten doen. Je bent dan verzekerd van kwaliteit. Zeker wanneer de garage is aangesloten bij een brancheoragnisatie zoals de Bovag. Dit zijn over het algemeen kwalitatief goede garages.

Wat is het verschil tussen een kleine en grote beurt?

Bij de kleine beurt worden er 45 punten gecontroleerd. Dit zijn de belangrijkste punten van een auto. Als deze het niet meer doen, kan dit voor veel schade zorgen. De meeste onderdelen hiervan, kunnen gerepareerd worden. Dit kan enorm besparen in de kosten. Soms is repareren duurder.

Dat ligt vooral aan het onderdeel. De grote beurt is eigenlijk de uitgebreide versie van de ‘kleine’ beurt. Bij de grote beurt worden er meestal dingen gerepareerd. Met een grote beurt zijn de monteurs langer bezig.

De prijzen voor een grote beurt zijn ook een stuk hoger. Dat is écht afhankelijk van de auto en de reparaties die verricht worden. Je kunt rekening houden met kosten tussen de €700,- en €1000,-. Deze bedragen betaal je als snel wanneer er wat kapot is.

Een grote beurt is minder vaak nodig dan een kleine beurt. Een grote beurt wordt meestal één keer in de 2 jaar gedaan. Als je jaarlijks veel kilometers rijdt, is je auto een beurt per 30.000 kilometer nodig.

Écht vaak heeft je auto geen grote beurt nodig, wel is het belangrijk dat het gebeurt. Laat je jouw auto goed onderhouden? Dan gaat deze langer mee. Een goed onderhouden auto is meer geld waard. Zeker, als je het onderhoudsboekje mee kunt geven.

In het onderhoudsboekje staat precies wat de garage aan jouw auto heeft gedaan. Wanneer er een onderdeel gerepareerd wordt, staat dit in het onderhoudsboekje. Belangrijk dus om dit boekje goed te bewaren. Koop je een auto? Dan is het ook belangrijk dat het boekje erbij zit. Dit kan handig zijn, omdat je het ‘verleden’ dan weet van de auto.

Wat is het verschil tussen de APK-keuring en de kleine beurt?

Bij een APK-keuring wordt er gekeken of de auto nog de weg op mag. Er wordt gekeken of je auto voldoet aan de minimale eisen. Zo worden bijvoorbeeld je remmen getest. Ook wordt er naar de motor gekeken. Als dit allemaal aan de minimale eisen voldoet, mag de auto de weg op.

Bij de kleine beurt wordt er naar meer onderdelen gekeken. Hier kan een onderdeel vervangen. Meestal wordt de olie vervangen. De remmen kunnen gesmeerd worden. Bij ‘klein onderhoud’ wordt er vooral preventief gewerkt, en voorkomt men dure reparaties. De APK kijkt puur naar de veiligheidseisen.

Conclusie

Een kleine beurt is regelmatig nodig. De kosten hiervan zijn tussen €100,- en €150,-. Meestal wordt de kleine beurt tegelijk uitgevoerd met de APK. Dit hoeft niet altijd. Bij de kleine beurt worden belangrijke onderdelen nagekeken. Indien het nodig is, worden deze vervangen.

Je auto heeft ongeveer één keer per jaar een kleine beurt nodig. Wel is dit afhankelijk van de leeftijd van je auto en het aantal kilometers dat je ermee rijdt. Rij je veel kilometers? Dan moet de auto iedere 15.000 kilometer een kleine beurt hebben.

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig. Deze hebben eens per twee jaar een kleine beurt nodig. Als je veel onderweg bent, heeft jouw auto meer onderhoud nodig. Dan geldt: een kleine beurt per 30.000 kilometer.

Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig, omdat er minder onderdelen op zitten, die snel kapotgaan.

Een grote beurt is één keer in de twee jaar nodig. Hiervoor zijn de kosten een stuk hoger. Is er niets kapot? Dan betaal je ongeveer €200,-. Als er onderdelen kapot zijn betaal je al snel tussen de €700,- en €1000,-. 

Bedragen zijn compleet afhankelijk van het soort auto dat je hebt. Dure auto’s zijn ook duur in onderhoud. Deze onderdelen zijn ook een stuk duurder.

Ian Blankenvoorde

Ian heeft interesse in financiële onderwerpen en schrijft hierover op Het Geld College. Zijn stukken zijn gebaseerd op eigen onderzoek en helpen lezers om meer duidelijkheid te krijgen in persoonlijke financiën.

Recente posts