Wat Verdient Een Piloot? (KLM, Transavia, Ryanair Etc.)


Natuurlijk is het uitermate interessant om te weten wat een piloot verdient. We gaan je hier uiteraard een antwoord op geven. Hiervoor hebben we uitgebreid onderzocht welke zaken van invloed zijn op het salaris van een piloot.

Wat verdient een piloot?

Luchtvaartmaatschappij Salaris Piloot
KLM €       275.000 
Lufthansa €       260.000 
Emirates €       170.000 
Transavia €       168.000 
Qatar Airways€       160.000 
Turkish Airlines €       136.000
Easyjet €       135.000 
Ryanair €       135.000 
Brussels Airlines €       132.000 
TUI €       132.000 

Dit antwoord geeft echter nog lang niet alle informatie. Want wat dacht je van de kosten voor een opleiding tot piloot, de doorgroeimogelijkheden en de kansen om een baan te vinden? Allemaal zaken die we uitgebreid gaan behandelen. Verder gaat het in bovenstaande tabel vooral over wat een piloot maximaal kan verdienen bij een bepaalde maatschappij en kijken we hieronder ook naar het startsalaris.

Dit artikel is nagekeken door een ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s met vliegervaring in onder andere Turkije en Qatar. De quotes die er in het artikel zijn verwerkt zijn gebaseerd op zijn ervaring.

Hoe Is Het Salaris Van Een Piloot Te Berekenen?

Door verschillende factoren in acht te nemen kun je ongeveer het salaris van een piloot berekenen. Doordat elke werkgever normaal gesproken kijkt naar deze indicaties om een bepaald loon te betalen aan een werknemer, kun je er altijd vanuit gaan dat de volgende punten je min of meer het salaris van een piloot kunnen vertellen:

  • Ervaring
  • Werkgever

Wanneer we kijken naar de ervaring geldt als eerste het aantal vlieguren wat een piloot erop heeft zitten. In het begin is het enorm belangrijk zoveel mogelijk uren te maken. Want als je als piloot een bepaald aantal uren in een toestel hebt gevlogen mag je vervolgens grotere toestellen gaan besturen.

Hierdoor krijg je in veel gevallen (maar zeker niet altijd) ook weer een groter salaris. Maar, er is ook weer extra kennis vereist om dit te kunnen, dus is het logisch dat je inkomsten omhoog zullen gaan. Nog een groot verschil zit er tussen een zogenaamde co-piloot en een gezagvoerder, of kapitein.

Deze kunnen allebei een toestel besturen en weten wat hun te doen staat in allerlei situaties. Alleen ligt de eindverantwoordelijkheid altijd bij de gezagvoerder, logischerwijs de meest ervaren van de twee. 

Ervaring zie ik als nummer twee in hoe verre het je salaris bepaald, er zijn bedrijven waarbij je begint met 30.000 per jaar en eindigt met 250.000 per jaar (KLM) maar ook bedrijven waarbij je met 120.000 begint en eindigt met 180.0000.

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Daarnaast kan de werkgever erg bepalend zijn voor de hoogte van het loon van een piloot. Zoals je net al zag verdient een beginnende co-piloot ongeveer €2.500 per maand. Maar wat verdient een ervaren piloot en waar ligt dit aan?

Een ervaren piloot die een Boeing 747 vliegt bij KLM kan qua bruto jaarloon ruim boven de €200.000,- uitkomen.

Dit bepaald een heel groot deel van je salaris, Er zijn simpelweg airlines die veel minder betalen dan een ander bedrijf. Ook al vlieg je in het zelfde vliegtuig met evenveel ervaring.

Ik kan een voorbeeld noemen uit eigen ervaring. 2 piloten met precies evenveel ervaring en die ook allebei precies hetzelfde vliegtuigtype vlogen met dezelfde leeftijd. De een verdiende letterlijk 2.5 tot 3 keer zoveel per maand als de ander, simpelweg door de airline.

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Wat Is Het Startsalaris Van Een Piloot?

Wanneer we de nodige research doen blijkt dat het startsalaris van een piloot aardig kan verschillen. Dit terwijl de opleiding een aardige investering is, maar daarover volgt later meer. Allereerst een overzicht om duidelijk te maken wat de meeste beginnende piloten verdienen.

Om een goed idee te krijgen van het gemiddelde loon kijken we wat een co-piloot betaald krijgt. Omdat niemand gelijk gezagvoerder wordt zijn de salarissen van co-piloten dus een goed uitgangspunt. Deze liggen aan het prille begin tussen de €25.000,- en de €50.000,- in Nederland en Europa.

In Nederland/Europa zal deze inderdaad rond de 30.000 euro liggen, netto. Maar ga je meer richting Turkije en Azie, vooral als Europeaan, zal je salaris meer richting het dubbele gaan. Er zijn vele piloten die een tijdje in Azie, China etc. gaan werken, doordat je daar zoveel meer verdient, kan je eventueel later terug naar Nederland en vervroegd met pensioen.

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Vanzelfsprekend zal een beginnend verkeersvlieger de ambitie hebben om bij een bekende luchtvaartmaatschappij te werken. Maar, daar is de concurrentie enorm. Omdat vlieguren maken toch het belangrijkste is nemen velen daarom genoegen met een baan voor minder inkomen.

Wat Verdient Een Ervaren Piloot?

Als een aspirant piloot eenmaal weet wat er allemaal bij komt kijken om alle benodigde papieren, licenties en certificaten te halen, is het goed te weten waar de limiet ligt. Met andere woorden, wat verdient een ervaren piloot.

Zoals je in bovenstaande tabel al hebt kunnen zien verschillen de salarissen van ervaren piloten nogal. De piloten met het hoogste salaris in Nederland zijn de KLM-piloten (€275.000 per jaar) . Lufthansa doet het echter ook heel erg goed (€260.000).

De piloten die minder verdienen zijn vaak de piloten die bij een budgetairline vliegen zoals Ryanair en Easyjet (daar begin je vaak met €30.000 per jaar). Een andere factor kan zijn dat een piloot voor een niet-Europese maatschappij vliegt (zoals Qatar of Emirates). Dit betekent vaak ook dat een piloot minder verdient, als is het nog steeds geen slecht salaris.

Ondanks dat een beginnend piloot aardig in zichzelf moet investeren, ligt het plafond dus wel vrij hoog. Wanneer je een goede loopbaan hebt als piloot zijnde wordt dit dus zeker beloond.

Welke Factoren Hebben Invloed Op Het Salaris Van Een Piloot?

Er zijn allerlei factoren die invloed hebben op het salaris van een piloot. Soms zijn deze onlosmakelijk met elkaar verbonden, in andere gevallen niet.

Alles bij elkaar opgeteld is de werkgever veruit de belangrijkste factor. De ervaring speelt daarna de grootste rol.

Ervaring binnen een bedrijf speelt een wat grotere rol, maar als je 5 jaar hebt gevlogen en je begint dan pas aan je carrier bij KLM, begin je onderaan de lijst qua salaris, dus zij letten niet op je ervaring, en de meeste bedrijven doen dit inderdaad niet.

Wel is de aannameprocedure vaak gebaseerd op ervaring. Een bedrijf vraagt bijvoorbeeld om 2000 vlieguren in totaal bij de vacature. Maar of je dan 2000 of 7000 uren hebt, je salaris blijft hetzelfde. 

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Hoe Stabiel Is Het Inkomen Van Een Piloot?

Voordat iemand als piloot aan de slag gaat is het goed om te weten hoe stabiel het inkomen van een piloot is. Omdat er om een piloot te kunnen worden aardig geïnvesteerd dient te worden, mag verwacht worden dat het inkomen aardig stabiel is, maar is dit ook werkelijk zo?

Wel vaker horen we geluiden over piloten die staken of graag een nieuwe CAO willen. Niet zelden kan dit leiden tot botsingen tussen directies van airlines, vakbonden en piloten zelf. In principe is het inkomen van een piloot vrij stabiel. In de toekomst kan dit echter wel eens rap gaan veranderen.

Zoals bekend gaan er steeds meer geluiden op om het aantal vluchten drastisch terug te brengen in verband met het klimaat. Als dit gaat gebeuren, zal dit van invloed zijn op bepaalde beroepen, waaronder dat van een piloot. Direct gevolg is dat de inkomens van piloten onder druk kunnen komen te staan.

Verschillen In Inkomen Tussen Zelfstandigen En Werknemers

Er zijn steeds meer piloten die als zelfstandige aan de slag gaan. Uit onderzoek blijkt dat vooral jonge piloten dit doen en vooral Ryanair graag met hen samenwerkt.

Dit vind voornamelijk plaats bij RyanAir, voor de rest ken ik geen grote luchtvaartmaatschappijen die aan de slag gaan met zelfstandige piloten in de commerciële luchtvaart.

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Dan rijst natuurlijk gelijk de vraag of er verschillen in inkomen zitten tussen zelfstandigen en piloten die bij een werkgever rechtstreeks in dienst zijn.

De voornaamste reden voor de luchtvaartmaatschappijen is de flexibiliteit die deze manier van werken biedt. Piloten hoeven namelijk niet betaald te worden wanneer ze niet vliegen of er geen werk is. Daar zit dus gelijk het verschil in inkomen.

Of piloten er echt beter van worden is dus maar zeer de vraag. Maar met de heersende druk om vlieguren te maken in het begin van de carrière zorgt ervoor dat veel verkeersvliegers toch deze stap maken. Het heeft dan ook vooral voor de luchtvaartmaatschappijen voordelen.

Hoeveel Kost Een Opleiding Tot Piloot?

De opleiding die eraan voorafgaat om dit werk te kunnen doen is zeker niet goedkoop. Een opleiding tot piloot is een zeer grote investering. Vandaar dat veel jonge piloten aardige schulden hebben voordat hun loopbaan goed en wel begint.

Ruim genomen kost een opleiding tot piloot al gauw tussen de €100.000,- en de €150.000,-. Mocht je niet zelf de middelen hebben om dit te financieren dan zijn er altijd nog andere opties.

Voor ieder toestel is vervolgens een apart certificaat vereist, wat wederom ongeveer €30.000,- kost. Ben je al werkzaam voor een airline, dan zal deze dit waarschijnlijk betalen, is dit niet het geval dan zul je nog meer in jezelf moeten investeren.

Dit klopt zeker, je zou eventueel kunnen toevoegen dat daar vaak een “lening” aan vastzit, dit betekent dat je een bepaalde tijd bij een airline moet blijven werken (meestal paar jaar (3)), als je eerder bij die airline wilt vertrekken dan zou je de “lening” moeten terugbetalen, als je bijvoorbeeld een lening van 30.000 euro hebt voor 3 jaar, en jij wilt na 2 jaar vertrekken, zou je een derde van je lening nog moeten terug betalen (10.000).

Yahya, ex-piloot van Boeing 737’s en 787’s

Hoe Snel Kan Een Nieuwe Piloot Werk Vinden?

De vraag op hoe snel een nieuwe piloot werk kan vinden is lastig te beantwoorden. Hiervoor moet met verschillende zaken rekening gehouden worden.

Denk daarbij aan hoe de markt er op dat moment voorstaat maar ook aan waar de opleiding precies is genoten. Sommige opleiders werken samen met bedrijven waardoor er een groot percentage studenten door kan stromen.

Op het moment is de arbeidsmarkt voor piloten redelijk wisselvallig. Rond 2015 waren er veel piloten die zonder werk zaten simpelweg omdat ze niet nodig waren. Eind 2019 en begin 2020 waren er ineens weer grote tekorten aan piloten en krijgen luchtvaartmaatschappijen de opleiding niet vol. Door Corona zijn er eind 2020 en begin 2021 weer veel piloten die werkloos thuiszitten.

Stefan Kleinekoort

Op HGC schrijf ik over mijn interesse in persoonlijke financiën. Ik hoop andere te helpen met de blogs die ik schrijf en probeer moeilijke financiële zaken zo helder mogelijk te omschrijven!

Recente posts