Welk Leasebedrag Bij Welk Salaris?


Benieuwd welk leasebedrag eigenlijk normaal is bij welk salaris? In deze blog kom je erachter en lees je ook waar je leasebedrag nog meer vanaf hangt.

Welke leasebedrag is normaal voor welk salaris? Het is een vraag die elke zakelijke rijder zich op een gegeven moment zal stellen. Helaas is hier geen standaard vuistregel voor. Hoeveel je namelijk krijgt hangt (net als je salaris) af van meerdere factoren. Om je toch een grove inschatting te geven heb ik hieronder een tabel gemaakt gebaseerd op forumgegevens van Tweakers en Fok. Zo krijg je toch een beeld van wat ”normaal” is.

Bruto Salaris Per JaarLeasebedrag Per Maand
 €20.000€300 – €600
 €30.000€500 – €700
 €40.000€600 – €800
 €50.000€700 – €900
 €60.000€800 – €1.000
 €70.000€900 – €1.100
 €80.000€1.000 – €1.200
 €90.000€1.100 – €1.300
 €100.000€1.200 – €1.400

Nu je een schatting hebt van wat een normaal leasebedrag per maand is voor je bruto salaris wordt het tijd om hier dieper op in te duiken. Zo gaan we kijken van welke factoren je leasebedrag kan afhangen. Daarna kijken we ook wat een normleasebedrag is en welke invloed het leasebedrag heeft op je salaris.

Waar Hangt Je Leasebedrag Vanaf?

Nu je weet wat in jouw geval normaal bedrag is voor een leaseauto wordt het tijd om te kijken van welke factoren dit afhangt. Afgezien van je salaris zijn dit de volgende twee punten:

  • In welke sector en bij welk bedrijf je werkt
  • Wat de looptijd van je leasecontract is

Sector

Als eerste factor is er de sector waarin je werkt. Er zijn namelijk een paar sectoren die er met kop en schouder bovenuit steken. In Nederland rijden in totaal ongeveer 548.000 leaseauto’s. Maar liefst 29,6% van al die auto’s wordt gereden door mensen in de informatie en communicatiesector (de ICT).

Dat ICT’ers zo’n groot aandeel hebben in de leasemarkt hoeft niet echt een verrassing te zijn. Dit is namelijk een sector met een gigantische krapte en bedrijven hebben de grootst mogelijke moeite geschikte kandidaten te vinden.

Wat doe je als je als sector moeite hebt met mensen werven en een goed salaris niet genoeg is? Dan verzin je aantrekelijke arbeidsvoorwaarden: een auto van de zaak.

Maar de ICT-sector is niet de enige die veel leaseauto’s aflevert. Zo heeft de bouwsector met 21,1% van alle leaseauto’s ook een groot aandeel op de Nederlandse wegen. Dit zal in veel gevallen ook uit praktische overwegingen zijn. Mensen in de bouw moeten nu eenmaal naar veel projecten en vaak liggen deze verspreid in het land. Een leaseauto is dan natuurlijk wenselijk.

Hoe hoog je leasebedrag is hangt dus ook vooral af van hoe gewoon een leaseauto is in jouw sector en hoeveel er in jouw sector verdient wordt. Iemand die in de ICT werkt (een sector met veel krapte) zal sneller een hoger bedrag krijgen dan iemand die in de horeca werkt.

Daarnaast is het ook belangrijk bij welk bedrijf je werkt. Dat zal niet zoveel veranderen aan het leasebedrag wat je tot je beschikking hebt maar wel aan welk soort auto je kunt rijden voor het bedrag wat je mag uitgeven.

Een groot bedrijf is immers in staat ”schaalvoordeel” af te dwingen bij de leasemaatschappij. Daardoor zakt de leaseprijs van de auto die je wil leasen en zo krijg je dus meer auto voor hetzelfde leasebedrag.

Looptijd

Naast het salaris wat je verdient en de sector waarin je werkt is de looptijd van je leasecontract een andere factor die meespeelt. De looptijd van dit contract verandert niet zoveel aan het bedrag wat je krijgt voor een leaseauto. Wel bepaald het hoeveel auto je kunt krijgen voor het bedrag wat je tot je beschikking hebt.

Dat zit eigenlijk best simpel in elkaar. De meeste leasecontracten zijn gebaseerd op een looptijd van 36 of 48 maanden. Hoe langer je leasecontract duurt, hoe minder je betaald voor dezelfde auto.

Dat werkt eigenlijk hetzelfde als met elk ander abonnement. Neem bijvoorbeeld je telefoonabonnement: een contract van 1 jaar is duurder dan een contract van 2 jaar.

Stefan Kleinekoort

HetGeldCollege is de blog waar ik schrijf over mijn interesse in persoonlijke financiën. Ik hoop andere te helpen met de blogs die ik schrijf en probeer moeilijke financiële zaken zo helder mogelijk te omschrijven!

Recent Content